tisdag 5 juli 2011

Värsta spättan!

En sån här har jag åkt runt på i helgen! Det känns i kroppen kan man säga..

Honda Hornet, CB 600. Fast C:s har gulddetaljer
På lördagmorgon efter en skön joggingtur blev jag utsjasad till bilen av en hetsig nybliven mc-kortsinnehavare för att i rask takt åka till Mc-Boden på Thorildsplan. Där inhandlades en hjälm till mig (ju tajtare desto bättre tydligen. Såg ut som en hamster, minst sagt...). Sedan åkte vi hem, drog på stället som jag införskaffat begagnat två dagar innan (annons på Blocket. Det visade sig att killen jag köpte det av känner min bror då han hängde ihop med killens syster i några år. Världen är liten!).

Sedan upp på hojen, för min premiärtur...My God vad det kändes som om jag skulle blåsa av när vi åkte på motorvägen! Fick nästan kramp i både armar och ben, hittade ingen riktigt bra ställning ovan som jag är. Vi åkte till Lelles MC i Uppsala och köpte ryggplatta. Nu var jag färdigekiperad.Det blev en tur till Rullsand i Gävle. Bikini och bok var nedpackade i ryggan. Men när vi kom fram visade det sig vara kallt och blåsigt, så vi fikade inne på cafét istället, sedan åkte vi hem igen. Till Stockholm, där det varit 27 grader och nästan-sol hela dagen...Nu hade vi inte så bråttom så vi åkte gamla vägen tillbaka, betydliget lugnare och riktigt trevligt.

Långtur på söndagen också. Det kändes i rumpan kan jag säga när jag satte mig på motorcykeln för andra dagen, men för övrigt kändes det bekvämare att sitta bakpå. Vi åkte söderut i stället, mot Tullinge. Bland annat åkte vi på en väg som kallas Slingerbulten som tydligen alla som åker MC vet vad det är för nåt. En mycket kurvig och smal landsväg där det tydligen gäller att åka så fort som möjligt för att som MC-förare få en sån ultimat upplevelse som möjligt. Nej, C tog det hyfsat lugnt med mig bakpå. Fast när vi passerat vägen såg jag skyltar där varnades för att det var en sträcka med många mc-relaterade olyckor...Nej, där vill jag helst inte åka igen.

Vi fortsatte en bit till och tog sedan färjan över till Mörkö där C tog en glass på fiket. Det var kallt och blåsigt och vi åkte snart tillbaka mot stan. I Rosenhill (som ligger precis där Slingerbulten slutar eller börjar, beroende från vilket håll man kommer...) finns ett välkänt mc-fik där vi stannade. Lite malplacerad kände man sig allt bland alla coola bikers, så långt ifrån ens egen livvstil som man kan komma (well, not anymore, kanske?).  Men jäklar vilket gott fika! Och det var kul att titta på alla gamla mc-rävar :-)  Stanna gärna till där för en fika om ni har vägarna förbi, de har många latte att välja mellan, förutom alla mackor och bullar och annat gott.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar